Rekrutacja pracowników. Jak social media zmieniły tę branżę?

Rekrutacja pracowników

Rekrutacja pracowników z roku na rok staje się coraz trudniejsza. Powstają nowe, bardziej zaawansowane rozwiązania, których zadaniem jest usprawnienie tego procesu. Jednocześnie rekruterzy większą uwagę zwracają na jakość, niż ilość aplikujących. Dzięki takiemu podejściu pracodawca zwiększa swoją szansę na zatrudnienie idealnego kandydata.

Od czasu pojawienia się różnych kanałów social media, nasze życie w niespotykany dotąd sposób, przeniosło się do internetu. Na podstawie badania przeprowadzonego przez CBOS w 2012 roku wynika, że Polacy do 34 roku życia w internecie spędzają około 15 godzin tygodniowo, jednak biorąc pod uwagę bardzo dynamiczny rozwój technologi, śmiało możemy przypuszczać, że ta liczba jest dziś dużo wyższa.

Nasze życie migruje do sieci, nie dziwi więc fakt, że spędzamy tam coraz więcej czasu. Zakupy, bankowość, kontakt z najbliższymi oraz oczywiście rozrywka to tylko niektóre z powodów, dla których przenosimy się do internetu.

rekrutacja pracowników

Rekrutacja pracowników. Nadchodzą zmiany!

A jak zmienia się rekrutacja pracowników? Poza standardowymi portalami pracy, mamy dziś do dyspozycji różne platformy, narzędzia oraz aplikacje, które przyspieszają poszukiwanie idealnych kandydatów. Już ponad 25% wszystkich rekruterów używa social media jako głównego narzędzia do rekrutacji! Oczywiście platformy, które królują w tym zestawieniu to Facebook oraz LinkedIn i póki co nie mają poważnego konkurenta. Jednak każdego roku potencjał mediów społecznościowych się zwiększa.

Nowe, mocno cyfrowe pokolenia wchodzą na rynek pracy. Już siedem na dziesięciu pracowników, w wieku od 18 do 34 lat deklaruje, że swoją poprzednią lub obecną pracę znalazło właśnie dzięki social media! Dodatkowo, jak wynika z badania przeprowadzonego przez LinkedIn, ponad 40% poleceń na dane stanowisko pochodzi właśnie z portali społecznościowych.

Rekruterzy oczywiście będą podążać za atrakcyjnymi kandydatami. W Ameryce już dziewięć na dziesięć firm używa jakiejś formy reklamy w mediach społecznościowych, aby wyszukać i zachęcić potencjalnych kandydatów. Dodatkowo ponad połowa rekruterów ocenia aplikujących przez social media jako kandydatów “wysokiej jakości”.

Wizerunek firmy w mediach społecznościowych

Większość kandydatów deklaruje, że chętniej zaaplikuje na stanowisko do firmy, która ma swój “brand”, jest rozpoznawalna. Oznacza to, że coraz więcej firm musi mieć pracowników odpowiedzialnych za tworzenie wizerunku, informowanie o środowisku, kulturze pracy i otwartych pozycjach. Cała ta komunikacja jest oczywiście prowadzona poprzez kanały social media. W raporcie Jobvite możemy przeczytać, że aż siedem na dziesięciu rekruterów uważa, że publiczne dzielenie się kulturą firmy jest sposobem na konkurowanie na rynku pracy.
Jednak działania w social media muszą być zaplanowane. Automatyczne generowanie ogłoszeń i wrzucanie ich na swoje profile, dawno przestało być dobrą praktyką. Użytkownicy wyczuleni są na spam i coraz częściej blokują bezwartościowe treści dodawane masowo.

Rekrutacja pracowników

Kwalifikacje rekruterów przyszłości

Social media oferują darmowy dostęp do milionów wykwalifikowanych pracowników, jeśli tylko wiesz gdzie ich szukać. Od 2015 roku rekruterzy obeznani z technologią oraz płynnie poruszający się w mediach społecznościowych są najbardziej poszukiwani. Szczególnie cenione są umiejętności obsługi wyszukiwania informacji na LinkedIn czy Facebooku, przydaje się również znajomość Twittera.

Choć te media nieustająco są najlepszym miejscem do poszukiwania nowych kandydatów, to coraz więcej rekruterów zaczyna testować nowe kanały. Zestawienie tych kanałów otwiera Instagram (już 31% poszukujących pracy deklarowało, że znalazło ją dzięki właśnie tej sieci), jednak Snapchat nie pozostaje daleko w tyle. Na końcu listy znajduje się Pinterest, jednak jest on nadal mało popularny w Polsce.

Przyszłość rekrutacji w social media

Wnioski są jasne – rekrutacja pracowników poprzez social media mocno się rozwija, dostarcza oczekiwanych rezultatów i będzie coraz szerzej używana. Ten trend powoduje, że muszą się rozwijać nie tylko rekruterzy, ale również narzędzia przez nich stosowane. Poszukiwanie dobrych pracowników jest coraz trudniejsze, dlatego metody stosowane przez pracodawców będą musiały ulec zmianie. Zwykłe ogłoszenie o pracę, umieszczone nawet na najbardziej popularnym portalu, nie przyniesie takiego skutku jak kilka lat temu! Dlatego jeśli poszukujesz dobrych pracowników, warto poznać zmieniające się trendy w rekrutacji. Czas na działanie w social media jest idealny, ponieważ wciąż jest w nich dużo niewykorzystanego potencjału.
W USA już ponad 90% firm używa mediów społecznościowych do rekrutacji. W Polsce ten odsetek jest znacznie niższy, dlatego działanie teraz zapewni wykwalifikowanych kandydatów i pozwoli wyprzedzić konkurencję.

Jeśli jako rekruter chcesz oszczędzić swój cenny czas, zacznij korzystać z narzędzi, które wspierają rekrutacje poprzez social media. Platforma LepszaPraca.pl wspiera rekrutację społecznościową, pozwalając na łatwe dzielenie się informacją o poszukiwanych pracownikach. Dzięki wykorzystaniu siły poleceń twoja oferta pracy ma szansę trafić do biernych kandydatów oraz tych, którzy sami nigdy by jej nie zobaczyli. Jest to doskonały sposób, aby wspierać prowadzone działania rekrutacyjne i zapewnić sobie przewagę na konkurencyjnym rynku. Wejdź na platformę i sprawdź jak działa rekrutacja 4.0 już teraz. Dla polecających czeka już 250 tys. zł w nagrodach!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *