Employer Branding – zatrudniaj najlepszych w swojej firmie!

grupowe_ulozenie_dloni

Employer branding jest niezbędny w aktualnych standardach marketingowych, które prowadzą do zdobycia przewagi na rynku pracy. W czasach kiedy obserwujemy rynek pracownika, warto zadbać o dobrą reputację i popularność firmy tak, aby potrafiła przyciągnąć i zatrzymać największe talenty. Employer branding pomaga tworzyć wizerunek przyjaznego i rozwojowego miejsca pracy.

Employer branding, czyli krótko mówiąc – budowanie pozytywnego wizerunku pracodawcy. Termin stosunkowo młody, pierwszy raz użyty w 2001 roku przez firmę McKinsey.

Dzielimy go na dwa obszary w zależności od grupy odbiorców:

  • wewnętrzny – skierowany do obecnych pracowników.
  • zewnętrzny – skierowany do potencjalnych pracowników.

Employer branding – dlaczego warto?

Działania employer brandingowe są z pewnością uzasadnione oraz przynoszą wymierne korzyści. Niestety, często w budżecie firmy brakuje miejsca na wydatki związane z tego rodzaju promocją. A szkoda, bo zalet employer brandingu nie brakuje.

Pracodawcy starają się na wszelkie sposoby zwabić do siebie kandydatów proponując nie tylko standardowe narzędzia pracy, czyli telefon, laptop i samochód, ale także szereg innych profitów. W odpowiedzi na niż demograficzny i rynek pracownika, coraz więcej organizacji próbuje się wyróżnić spośród konkurencji, oferując coraz ciekawsze benefity. Firmom zależy na najlepszych pracownikach, a pracownikom na najlepszych warunkach.

Decyzja kandydata o podjęciu pracy podejmowana jest często w oparciu o opinie, prestiż i renomę danej organizacji. Liczy się dynamika, kreatywność i przyjazność środowiska pracy. Dlatego tak ważny jest profesjonalny wizerunek, który przyciągnie największe talenty.

Kiedy wszyscy chcą pracować dla naszej firmy, automatycznie spadają koszty rekrutacji oraz zmniejsza się rotacja pracowników. Dzięki odpowiednim działaniom wizerunkowym wzrasta poziom zaangażowania obecnych pracowników. Zadowoleni pracownicy chwalą firmę wśród swoich znajomych, wzmacniają zaufanie klientów, przyciągają nowych inwestorów i udziałowców.

Zadowolony pracownik to najlepsza reklama

grupa_pracowników_z_podniesionym_kciukami

Mimo tego, że promocja firmy leży w obowiązkach działu PR i Marketingu, należy pamiętać, że każdy pracownik jest wizytówką firmy. Dlatego ważnym elementem jest uświadamianie pracowników o wadze employer brandingu. Satysfakcja pracowników przekłada się na jakość ich pracy oraz zaangażowanie. Rzadziej decydują się na zmianę pracy, a dobre opinie i rekomendacje można wykorzystać w komunikacji firmy.

Należy pamiętać, że każdy medal ma dwie strony – niezadowolony pracownik też oddziałuje na postrzeganie firmy. W dobie powszechnego dostępu do internetu i dużego znaczenia tzw. word of mouth, wymienianie się informacjami i opiniami jest banalnie proste i szybkie. Wystarczy rzucić okiem na fora internetowe, gdzie swoje roszczenia i niezadowolenie prezentują byli, a czasem nawet obecni pracownicy.

Od czego zacząć?

Employer branding to proces długofalowy i złożony. Aby odnieść sukces, wszystkie jego elementy muszą ze sobą współgrać. W pierwszej kolejności należy zbadać rynek oraz branżę. Dzięki analizie można dokładnie zaplanować komunikację, ustalić grupy odbiorców i kanały komunikacji. Inaczej działania employer brandingowe będą wyglądać w branży budowlanej czy produkcyjnej, a inaczej w małym start-upie z sektora IT.

W tworzeniu przyjaznej atmosfery oraz możliwości rozwoju dla pracowników pomaga dobrze przeprowadzony proces rekrutacyjny i odpowiednie wdrożenie  nowego pracownika. Wszystko ma znaczenie – poprawne ogłoszenie, unikanie utartych sloganów, rozmowa kwalifikacyjna. Musimy pamiętać o tym, że odrzuceni kandydaci również zasługują na odpowiedź. Dobry employer branding to także aktywna obecność na Uczelniach Wyższych oraz uczestnictwo w targach pracy – sposób na pozyskanie młodych, utalentowanych pracowników.

spotkanie_biznesowe

Obecnym pracownikom warto zapewnić najlepsze warunki. Poprzez wyjazdy integracyjne, służbowe wyjścia, możliwość dokształcenia się językowo lub z konkretnej specjalizacji. Do instrumentów wewnętrznego employer brandingu można zaliczyć wydawanie gazetek firmowych, zakładkę “Kariera” na firmowych portalach, opiekę zdrowotną, bonusy i benefity (jak karta Multisport), zniżki na zakupy czy bony do restauracji.

Dzięki temu tworzymy spójny wizerunek dobrego pracodawcy dla którego warto pracować. Pracodawcy z LepszaPraca.pl oferują kandydatom m.in. bilety do kina i teatru, bony podarunkowe, wyjścia na kręgle, funroom i chilloutroom w biurze, konkursy zespołowe, firmowe śniadania i benefity także dla rodzin pracowników. Sprawdź nasze ogłoszenia już dziś!

2 thoughts on “Employer Branding – zatrudniaj najlepszych w swojej firmie!

  1. Dobra rekrutacja to połowa sukcesu. Albo stawiamy na jednego dobrego pracownika, w którego będziemy inwestować, albo w kilku przeciętnych, którzy dostana mniejszą wypłatę. Można przykładowo skorzystać z agencji pracy tymczasowej i tam poszukać pracowników. Jest to jakieś wyjście.

  2. Podpisuje się pod powyższym tekstem rękoma i nogami :)! Stworzenie odpowiedniej atmosfery dla pracowników + odpowiednie wyselekcjonowanie bardzo dobrze przekłada się na sam wizerunek i atmosferę wewnątrz firmy/zespołu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *