W procesach rekrutacyjnych nie tylko kandydaci popełniają błędy. Źle stworzone CV lub nieprzygotowanie do rozmowy może skreślić kandydata – lecz złe przygotowanie firmy do tego procesu może doprowadzić do opóźnień oraz strat finansowych i wizerunkowych. Dziś podpowiadamy jak uniknąć pięciu najpopularniejszych grzechów popełnianych przez firmy prowadzące swoje procesy.
1) Brak szczegółowych informacji o stanowisku.
Szukając pracownika bardzo ważne jest, aby od początku jasno komunikować wszystkie oczekiwania. Zbyt ogólne i niedopracowane oferty źle świadczą o firmie i są głównym powodem przyciągania niedopasowanych kandydatów. To jakość zebranych zgłoszeń, a nie ich ilość świadczy o tym, czy w zrozumiały sposób komunikujemy swoje oczekiwania. Dobra oferta musi być tak napisana, aby bardzo precyzyjnie określała idealnego kandydata.
Wyrzuć ze słownika takie ogólniki jak “oczekujemy rozgarnięcia” czy “szukamy osoby energicznej i kreatywnej”. Takie stwierdzenia prowadzą do tego, że większość uzna, że idealnie pasuje na dane stanowisko – nawet gdy nie mają wymaganego doświadczenia lub kontaktów w branży. Przekopywanie się przez stertę CV jest frustrujące, szczególnie gdy 90% kandydatów całkowicie nie spełnia naszych wymagań.
W dobrze przygotowanej ofercie, oprócz doświadczenia, wykształcenia oraz oczekiwanej znajomości języków, powinny się znaleźć widełki płacowe oraz ogólny opis obowiązków. W Polsce coraz mocniej odczuwamy rynek pracownika, dlatego aby zainteresować kandydata musimy podać informację o wynagrodzeniu. Wciąż jest to czynnik, który najbardziej motywuje do zmiany pracy. Bez tej informacji, większość potencjalnych kandydatów nawet nie przeczyta naszej oferty.
2) Brak informacji o statusie rekrutacji.
Nic tak nie demotywuje kandydatów jak brak informacji o stanie rekrutacji. Choć są firmy które z powodu zbyt dużej liczby zgłoszeń mogą mieć problem z odpowiedzią, na rynku jest wiele narzędzi, które taką komunikację ułatwiają.
Sprawdź jak platforma LepszaPraca.pl ułatwia kontakt z kandydatami!
Brak informacji o tym czy CV dotarło i jak zostało rozpatrzone, często powoduje niepewność wśród kandydatów i źle świadczy o pracodawcy. Dobrą praktyką jest wysyłanie potwierdzenia dostarczenia CV. Dodatkowo po każdej rozmowie, firma powinna poinformować kandydata o stanie rekrutacji.
Platforma LepszaPraca.pl ułatwia kontakt z kandydatami poprzez specjalny panel pracodawcy. Po aplikowaniu na wybraną ofertę kandydat automatycznie dostanie informację, że pracodawca przeczytał jego CV oraz czy jest zainteresowany jego kandydaturą.
W dobie łatwego dostępu do informacji warto zadbać o to, aby nawet ludzie, z którymi nie uda się nawiązać współpracy mówili dobrze o firmie. Sprawne zarządzanie procesem rekrutacji, informowanie kandydatów o kolejnych etapach oraz dobra komunikacja pomiędzy stronami będą budować profesjonalny wizerunek firmy.
3) Brak pomysłu na sprawdzenie umiejętności kandydata.
CV oraz list motywacyjny dadzą nam ogólny zarys umiejętności danego kandydata, jednak aby przekonać się czy pasuje on do naszej firmy musimy sprawdzić go w akcji.
Poza twardymi umiejętnościami, idealny kandydat powinien posiadać osobowość, która pozwoli mu identyfikować się z firmą oraz łatwo dopasować do istniejących już zespołów.
Aby go lepiej poznać, przygotujmy dodatkowe pytania rekrutacyjne. W końcowe etapy rekrutacji warto zaangażować liderów, którzy znają swoich ludzi i wiedzą kto będzie do nich pasował.
Ważne, aby w jednym z etapów rekrutacyjnych przygotować kilka zadań dla kandydata. Tak, aby mógł zaprezentować, jak radzi sobie z wykonaniem obowiązków, które zostaną mu powierzone. Wykonanie części projektu IT, zaimprowizowana rozmowa z klientem lub rozwiązanie technicznego problemu – powinno być to coś, co pozwoli rekruterom określić poziom jego umiejętności oraz zweryfikuje przydatność w strukturach firmy.
4) Brak feedbacku po odrzuceniu kandydata.
Nawet jeśli w procesie rekrutacji odrzucimy kandydata, powinniśmy poinformować go, dlaczego taka decyzja została podjęta. Świadczy to o profesjonalizmie oraz szacunku do pracownika i pozostawia otwartą furtkę do współpracy w przyszłości, gdy kandydat zwiększy swoje doświadczenie lub kompetencje.
Platforma LepszaPraca.pl oferuje łatwe w obsłudze informacje zwrotne, dlatego pracodawcy nie muszą się martwić, że wyleci im to z głowy.
Jeśli przesłane CV nas nie interesuje wystarczy, że zaznaczymy odpowiedni punkt w oknie feedbacku oraz uzasadnimy naszą decyzję. Dzięki temu ograniczamy ilość rozczarowanych kandydatów oraz budujemy profesjonalny wizerunek naszej marki.
5) Zbyt długi proces rekrutacyjny.
Przeciągający się proces rekrutacyjny pozbawił wiele firm ciekawych pracowników, którzy zamiast czekać wolą skorzystać z ofert pracodawców bardziej zorganizowanych. Standardowy proces rekrutacji na stanowisko średniego lub wysokiego szczebla powinien wynosić do 8 tygodni, jednak zdarza się że w natłoku codziennych prac, firmy zapominają o aplikujących i potrafią przedłużać ten proces nawet do pół roku! Powoduje to stratę zaufania oraz bardzo źle wpływa na ich wizerunek.
Słabe zorganizowanie procesu, brak informacji o jego przebiegu, brak feedbacku oraz zbyt ogólne wymagania to główne błędy pracodawców, które sprawiają, że aplikujący nie podejmują dialogu z firmą.
Aby skutecznie prowadzić rekrutację, trzeba zaplanować cały proces, znaleźć na niego czas oraz traktować każdego z aplikujących po partnersku.
Korzystając z platformy LepszaPraca.pl możemy usprawnić takie działania jak:
- pozyskiwanie kandydatów,
- zarządzanie aplikacjami,
- dawanie informacji zwrotnej,
- śledzenie skuteczności oferty.
Już teraz załóż darmowe konto i sprawdź jak rekrutacja społecznościowa może usprawnić Twoje działania!
Wartościowy artykuł, szczególnie punkty 2 i 4 są typowe dla naszych pracodawców. Bardzo często nie informują o tym czy CV w ogóle do nich dotarło, nie mówiąc już, że nie informują o wyniku rekrutacji po rozmowie kwalifikacyjnej.
Autorze trafnie to wszystko ująłeś, ma to też przekaz do branży HR, nie tylko do pracodawców. Co do punktu 1 masz całkowitą rację, że nie podawanie widełków płacowych może zniechęcić, ale w Polsce jest to dość popularne i raczej pracownicy są przyzwyczajeni do tego, gdzieś czytałem, że tylko 3.5% ofert ma podane widełki i dotyczy to głównie stanowisk programistycznych. Gdyby ktoś był zainteresowany większą ilością błędów popełnianych przez rekrutujących, to znalazłem też ciekawy wpis http://rekrutuje.pl/14-najczestszych-bledow-popelnianych-rozmowy-kwalifikacyjnej-rekruterow/ . @Piotr faktycznie punkt 2 i 4 jest wyjątkowo trafny. To są chyba najgorsze praktyki wśród rekrutujących, jakakolwiek informacja o tym, że CV zostało przyjęte do rozpatrzenia jest dość istotna, bo osoba wysyłająca CV już inaczej patrzy na potencjalnego pracodawcę. Tak samo dotyczy to feedbacku po zakończonej rekrutacji, wystarczy napisać, nawet, krótką wiadomość o tym, że ktoś nie spełnia oczekiwań pracodawcy i podziękować mu za poświęcony czas. Wtedy na przyszłość taka osoba może 2 raz podejść do rekrutacji, po tym jak już podszkoli swoje kwalifikacje, bo przynajmniej będzie wiedzieć, że ma do czynienia z profesjonalną firmą.