Oferta pracy. Dlaczego warto działać nieszablonowo?

oferty pracy Wrocław

Jeszcze kilka lat temu doświadczenie, umiejętności i dobrze przygotowane CV kandydata skracało proces rekrutacji. Teraz przyszedł czas na zmiany. Rynek pracowników sprawia, że także przedsiębiorcy poszukujący nowych specjalistów muszą zadbać o to, by ich oferty wyróżniały się oraz były jak najbardziej adekwatne. Jak to zrobić?

Employer Branding w służbie pracodawców

Ponad 70% kandydatów odwiedzających naszą platformę sprawdza profil firmy nim aplikuje na dane stanowisko. Ludzie lubią wiedzieć więcej o swoim przyszłym pracodawcy. Dobry opis i prezentacja środowiska pracy oraz kultury wewnątrz firmy budzi większe zaufanie u kandydatów. Pozwala też przyszłym pracownikom zweryfikować wyobrażenia o firmie, zanim pojawią się na rozmowie rekrutacyjnej. To naturalne. Jako pracodawca też wolałbyś zatrudniać ludzi, którzy wiedzą na co się decydują, jakie będą mieć zadania i w jakiej atmosferze przyjdzie im działać.

Jesteśmy dynamicznie rozwijającą się firmą… ale co to znaczy?

W teorii każda firma chce być wyjątkowa. W praktyce okazuje się, że opisy pracodawców w ofertach pracy są do siebie bliźniaczo podobne. Dzisiejsi kandydaci zdążyli już uodpornić się na sformułowania takie jak “jesteśmy dynamiczni”, “rozwijamy się w swoim sektorze” oraz “mamy świetną atmosferę pracy”. Najczęściej bowiem niewiele mówią o tym, jak naprawdę wygląda kultura pracy w konkretnej firmie.

Wyobraź sobie, że jesteś kandydatem i przychodzisz do swojej firmy pierwszego dnia. Co chciałbyś wiedzieć od razu, by lepiej się tu poczuć i zbudować dobre relacje? Opowiedz o strukturach, o przestrzeni do pracy jaką zapewniasz, czy niezbędnych cechach ludzi pracujących w twoich zespołach.

Wymagamy dyspozycyjności, zaangażowania i doświadczenia… jak każdy

Dokładne opisanie stanowiska pracy okazuje się być bardzo ważne jeżeli zależy nam na wartościowych aplikacjach. Kilka dni temu na platformie zaobserwowaliśmy bardzo ciekawą sytuację, którą chętnie się z Wami podzielimy. Firmy, które opiszemy nazwiemy przykładowo X i Y.

Praca LepszaPraca

FIRMA X od lat wykorzystuje ten sam szablon ogłoszenia. Dział HR o detalach woli porozmawiać bezpośrednio z kandydatami, dlatego opublikowana oferta zawierała wyłącznie ogólny opis.

“Młoda, rozwijająca się firma działająca w branży W poszukuje dynamicznej i zaangażowanej osoby na stanowisko B. Poszukujemy osoby, która w sposób istotny przyczyni się do rozwoju naszego zespołu poprzez prezentację własnych pomysłów i realizację indywidualnych celów zawodowych. Kluczowa jest dla nas osobowość, chęć szybkiego uczenia się i ambicja.”

W takich ofertach zazwyczaj wśród wymagań pojawia się “doświadczenie, kreatywność, samodzielność, komunikatywność”, a wśród oferowanych przez firmę benefitów “pełna ciekawych wyzwań praca w młodym zespole” oraz “możliwość zdobywania nowych doświadczeń”.

FIRMA Y – również rekrutując na stanowisko specjalistyczne zamieściła bardzo szczegółowy opis poszukiwanego kandydata, wszystkie niezbędne umiejętności oraz oczekiwane doświadczanie było ujęte w punktach.

Firma z branży Z działająca na rynku europejskim wyspecjalizowana w produkowaniu podzespołów szuka handlowców do pracy w siedzibie przedsiębiorstwa.

Jesteś osobą, której szukamy, jeżeli:

  • Posiadasz min. 2 letnie doświadczenie w kierowaniu zespołem handlowym w branży Z;
  • Posiadasz minimum średnie wykształcenie;
  • Chcesz wykorzystać posiadaną wiedzę przy prowadzeniu pełnych wyzwań projektów;
  • Bardzo dobrze znasz j. angielski;
  • Jesteś gotowy do częstych podróży po kraju;
  • Posiadasz aktualne prawo jazdy kat. B;
  • Jesteś osobą komunikatywną, otwartą, zaangażowaną, dla której ważna jest praca z pasją.

Do firmy X aplikowało kilkadziesiąt osób. Firma Y otrzymała tylko 4 CV. Większość kandydatów, którzy zgłosili się do pracodawcy X nie pasowała do profilu idealnego pracownika. Dział HR stracił czas przeglądając kolejne zgłoszenia, odrzucając kandydatów, którzy czytając bardzo ogólny opis wymagań, liczyli na to, że może będą pasować.

oferty pracy

 

Odejście do formy ogłoszenia spowodowało zarówno wzrost frustracji u pracodawcy, który był niezadowolony z jakości spływających zgłoszeń, jak i u kandydatów, którym wydawało się, że ich doświadczenia i umiejętności wystarczą, by pracować na danym stanowisku. Nie rozumieli dlaczego zostali odrzuceni na tak wczesnym etapie, skoro spełniali wymagania.

Chociaż do firmy Y zgłosiło się jedynie czworo kandydatów, wszyscy spełniali podstawowe wymagania. Ta sytuacja zainspirowała nas do stworzenia wpisu, w którym podkreślamy wagę dokładnego opisywania stanowisk. W rekrutowaniu specjalistów liczy się jakość aplikacji, które dostajemy a nie ich ilość. Mając to na uwadze warto tworzyć opisy stanowisk, tak aby uniknąć aplikacji kandydatów o nieadekwatnych kompetencjach.

Nie zapominajmy dokładnie opisać na czym najbardziej nam zależy. Czy na dane stanowisko jest wymagane doświadczenie? Czy wymagamy znajomości języków obcych, a może umiejętności korzystania z repozytoriów danych? Im dokładniej opiszemy naszego idealnego kandydata, tym większa szansa że właśnie taki do nas przyjdzie.

Platforma LepszaPraca.pl w ramach działań z pracodawcami udostępnia przestrzeń nie tylko do tego, by stworzyć właściwą ofertę, ale też przybliżyć środowisko pracy, atmosferę w firmie i wszelkie oferowane dodatki. Przygotowując swoją ofertę pracy staraj się myśleć o niej tak, jak o CV kandydatów. Bądź surowy i sprawiedliwy, szczery i precyzyjny. Twoja oferta jest pierwszą reklamą ciebie jako pracodawcy. Warto zadbać o jakość, by w przyszłości cieszyć się z nowych, wartościowych pracowników.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *