Wideo w rekrutacji: 4 ciekawe przykłady

Choć na zachodzie coraz częściej wykorzystuje się wideo jako element pozyskiwania nowych pracowników, w Polsce jest to wciąż słabo zagospodarowana nisza. Podpowiadamy, jak się w niej odnaleźć.

Większość pracodawców z branży rozwijających się wciąż nie wie, jak się pokazać przed kamerą. Zamiast wykorzystywać siłę nowych mediów, by dotrzeć do biernych kandydatów, właściciele firm podążają utartymi szlakami narzekając na niedobory w kadrach.
O tym, dlaczego warto rozważyć wykorzystanie filmów i w jaki sposób opowiadanie o swojej firmie przed kamerą może pomóc w pozyskaniu wykwalifikowanych pracowników pisaliśmy już w odrębnym tekście poświęconym wideo rekrutacji. Tym razem, chcemy pokazać najlepsze i najskuteczniejsze praktyki z zachodu. Przyjrzymy się też polskim filmom. W tym celu wykorzystamy już nie zasoby Snapchata, Periscope, czy Facebook Live, jak w poprzedniej publikacji, ale sięgniemy do archiwów YouTube`a.

Według rankingu SimilarWeb platforma społecznościowa YouTube jest obecnie trzecią najpopularniejszą stroną świata. Odwiedza ją już ponad 800 milionów unikalnych użytkowników miesięcznie. Tak wielka baza odbiorców to świetne miejsce do poszukiwania nowych talentów, jednak aby odnieść sukces należy wiedzieć jak ich przyciągnąć. Poniżej przedstawiam cztery przykładowe filmy rekrutacyjne większych i mniejszych marek, które mogą was zainspirować do stworzenia własnego filmu rekrutacyjnego!

Intel Rock Stars

Wideo Intela, choć krótkie, znakomicie pokazuje jak to jest być pracownikiem w tej znanej komputerowej firmie. Jest zabawne, zapada w pamięć oraz znakomicie przedstawia wartości ważne dla Intela. Dodatkowo pozwala poczuć świetną atmosferę, która panuje w firmie. A wszystko to dzięki sprytnemu porównaniu pracowników z branży IT do gwiazd rocka.

Wnioski z filmu, które możemy zastosować w swoich produkcjach:

– Poczucie humoru jest ważne.
– Pracownicy są jeszcze ważniejsi.
– Najważniejsze są jednak szczere emocje, udawana satysfakcja nie zadziała tak dobrze na odbiorców.

Facebook Recruting

Facebook w swoim wideo opowiada klasyczną historię o zmienianiu świata oraz wizjonerskim podejściu założyciela. Kolejni pracownicy Facebooka opowiadają z nieudawaną pasją i szczerym zaangażowaniem o swoich obowiązkach i możliwościach stwarzanych przez pracodawcę. Ich podejście sprawia, że nawet postronny widz niezainteresowany programowaniem z miejsca ma ochotę aplikować na dowolną posadę właśnie u Zuckerberga.

Wnioski z filmu, które możemy zastosować w swoich produkcjach:

– Wideo powinno być inspirujące oraz oddawać klimat panujący w firmie.
– Warto zaprosić do udziału ważne osoby, w tym również założyciela.
– Dobrze jest zaprosić pracowników do udziału w filmie – dzięki temu wideo będzie bardziej wiarygodne.

Proces rekrutacji w EY

EY – firma doradcza specjalizująca się m.in. w audytach stawia na prostotę. Rekrutując pracowników do swych polskich oddziałów za pomocą filmu animowanego ogranicza się przede wszystkim do tego, by w jak najbardziej klarowny sposób wyjaśnić jak aplikować na posady. Film niestety niewiele mówi o tym, czego się spodziewać po pracodawcy. Nie sposób też wywnioskować, jak może wyglądać atmosfera w nowym miejscu pracy.


Wnioski z filmu, które możemy zastosować w swoich produkcjach:

– Wideo powinno być proste w odbiorze.
– Komunikat płynący z wideo musi być zrozumiały.

Prezes CupSell – Ogłoszenie o pracę

Film rekrutacyjny firmy CupSell mocno odbiega od pozostałych filmów prezentowanych w tym tekście. Prezes CupSell zdecydowanie wyszedł przed szereg i postarał się, aby wideo było kreatywne i zabawne. Wygenerowało ponad 170 tysięcy wyświetleń i sprawiło, że do tej dynamicznie rozwijającej się firmy wyspecjalizowanej w nadrukach na koszulkach nadesłano około 500 CV. Niektórzy kandydaci zamiast aplikować w tradycyjny sposób – także przygotowywali swoje filmiki. A prezes? Odpowiedział…

Wnioski z filmu, które możemy zastosować w swoich produkcjach:

– Jeśli wideo się wyróżnia, jest szansa że dotrze do większej grupy odbiorców.
– Można je zrobić z dużym dystansem, jeśli jest to zgodne z naszą wizją.
– Dany przekaz adresować do określonej grupy ludzi.

Jeśli chcecie iść z duchem czasu i przyciągać wyspecjalizowanych kandydatów to może nadszedł czas, aby wyjść poza sztywne ramy komunikacji tekstowej i obrazkowej na rzecz filmów. Z czasem przekonacie się, że wykorzystanie wideo w opowiadaniu o swojej firmie i środowisku pracy zjedna wam serca tak przyszłych pracowników, jak i klientów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *