Wideo rekrutacja: czy może pomóc w skutecznej rekrutacji wyspecjalizowanych pracowników?

Pracodawcy – zwłaszcza z zachodnich firm – coraz chętniej sięgają po nowe metody pozyskiwania pracowników. W ten sposób już nie tylko tekst, ale też wideo stało się jednym z elementów rekrutacji społecznościowej. 

Według raportu dostarczonego przez Jobvite survey już dwa lata temu rekrutacja poprzez portale społecznościowe stała się standardem. Aż 93% specjalistów z branży HR przyznało, że bez portali społecznościowych nie pozyskiwaliby nowych pracowników dla swoich firm i klientów. Wynika to między innymi z faktu, iż coraz więcej wysoko wyspecjalizowanych kandydatów na rynku pracy to przedstawiciele pokolenia millenialsów, których życie – zarówno osobiste, jak i zawodowe częściowo toczy się właśnie na takich portalach jak Facebook, Twitter, czy Instagram.

Millenialsi oczekują też lepszego kontaktu i głębszej relacji z rekruterami. To właśnie ta postawa wpłynęła na wzrost popularności social mediów na rynku zatrudnienia. Okazuje się jednak, że zwykłe wiadomości tekstowe zaczynają być przeżytkiem. To wideo jest dziś trendy i to właśnie ono zaczyna dominować społeczne zaangażowanie. Jeśli więc prowadzisz przedsiębiorstwo i chcesz znaleźć dobrze wykwalifikowanego pracownika, to może właśnie nadszedł czas aby wyjść przed kamerę?

Cyfrowe interakcje nadal mogą być osobiste

Millenialsi dorastali w otoczeniu technologii. Idą z duchem czasu i posiadają umiejętności, których dzisiejszy biznes rozpaczliwie poszukuje. Ci którzy się angażują, pokazują swoje talenty i pasje są w błyskawicznym tempie wychwytywani przez dynamicznie rozwijające się firmy.

Skoro profesjonaliści zwykle pracy nie poszukują – bo już ją mają – trudno dotrzeć do nich bezpośrednio. Warto jednak pamiętać, że choćby ich kalendarz pełen był terminów spotkań i deadline`ów, zawsze znajdą czas na sprawdzenie portali społecznościowych. Dlatego jeśli dalej masz problem z przyciągnięciem do siebie atrakcyjnych kandydatów – czas zmienić strategię.

Warto też myśleć o platformach społecznościowych innych niż Twitter, Facebook czy LinkedIn. Te firmy, które odważyły się wyjść poza „świętą trójcę” i sięgnęły po inne społecznościówki – odniosły rekrutacyjny sukces. Bardzo popularne zaczynają być te, na których dzielimy się tylko zdjęciami (Pinterest), czy fotografiami i filmami (Instagram). To właśnie tam możemy umieszczać nasze widea rekrutacyjne, które szybko stają się jedną z najbardziej efektywnych strategii na wychwycenie potencjalnych pracowników pośród tłumu. Już ponad 75 % rekruterów używa wideo jako części swojego warsztatu, choć jeszcze nie jest to główny sposób rekrutacji.

Dobre wideo jest warte milion słów

Social media ekspert Michael Stelzner podczas światowej konferencji Social Media Marketing oświadczył,  że 50% marketerów w nadchodzącym roku planuje oprzeć swoje kampanie głównie o wideo. Ponadto 20% z nich zapowiada, że wideo będzie jednym z najbardziej znaczących kanałów do dystrybucji treści!

Rekrutacja społecznościowa w założeniu, jest to dynamiczna forma content marketingu, gdzie tradycyjne podejścia odchodzą do lamusa. Analiza przeprowadzona przez Buzzsum, Hootsuite i Buffer pokazuje, że ruch skierowany dla standardowych postów może drastycznie spaść w czasie 12 miesięcy, jednak wideo w tym samym czasie będzie cały czas oglądane i zbiera setki tysięcy wyświetleń.

Aby znaleźć odpowiedni talent i zrobić wrażenie na kandydatach, mądrzy rekruterzy powinni podążać za praktykami marketerów, którzy odnoszą sukcesy i zarabiają na pojawiających się trendach. Dlatego tak ważne jest poznanie siły jaką może mieć wideo w procesie rekrutacji.

Przedstawiam teraz cztery najbardziej użyteczne narzędzia, zasugerowane przez gwiazdę marketingu Alise Meredith. Możesz zacząć używać ich już dzisiaj, aby znaleźć wyjątkowy talent jutro.

Facebook Live

Jako profesjonalny rekruter, miałeś już wystarczająco dużo czasu, aby przekonać się jaką siłą jest Facebook jeśli chodzi o poszukiwanie wartościowych kandydatów. Najlepsi rekruterzy wzbogacili to doświadczenie przez tworzenie stron, grup oraz publikowanie wartościowych treści, na które kandydaci prędzej czy później trafiają.

Teraz dzięki Facebook Live możesz zmienić tę jednostronną komunikację w sprawną konwersację! Ostatnie aktualizacje pozwalają na interakcje z gronem odbiorców w czasie rzeczywistym. W odróżnieniu od podcastów i webinariów dzięki Facebook Live można nawiązać prawdziwy dialog. Dodatkowo nowa funkcja ma jeszcze kilka innych zalet:

– Wszyscy śledzący twoją stronę otrzymują powiadomienie o tym, kiedy wchodzisz na żywo. Dodatkowo transmisja wideo pojawia się automatycznie na twojej tablicy.

– Filtry oraz inne narzędzia pozwalają na to, aby Twoja prezentacja była kolorowa i fascynująca.

– Możesz tworzyć widea premium skierowane do wybranego grona odbiorców.

– Twoja fizyczna obecność podnosi poczucie zaangażowania. Jeśli dobrze poprowadzisz spotkanie – wzrośnie twój autorytet i zaufanie do firmy, którą reprezentujesz.

– Możesz używać transmisji, aby przeprowadzać mini wywiady z pracodawcami, którzy opowiedzą czego poszukują w wymarzonych kandydatach.

– Wideo może być gromadzone, pobierane i udostępniane na innych stronach czy platformach, takich jak np. YouTube czy LinkedIn.

Jesteś gotowy, aby zacząć ? Oto kilka wskazówek od samego Facebooka.

– Ogłoś swoją transmisję zanim ją rozpoczniesz. Pomoże to w promocji oraz da czas widzom na zaplanowanie swojej obecności.

– Opublikuj ciekawy opis swojej transmisji, zanim wejdziesz na żywo.

– Podczas transmisji poproś uczestników, aby Cię polubili lub zasubskrybowali.

– Zwracaj się do uczestników po imionach i odpowiadaj na ich komentarze.

– Im dłuższa sesja (20 minut to sugerowany standard), tym masz więcej szans, aby przyciągnąć nowych słuchaczy.

Snapchat

Kiedy Snapchat po raz pierwszy wszedł na rynek, jego początkowym celem było symulowanie  rozmowy twarzą w twarz. Pomimo, że ma już ponad 100 milionów aktywnych użytkowników, aplikacja zyskała łatkę „tylko dla młodych”. Powstało przekonanie, że użytkownicy chcą dzielić się głównie treściami, których lepiej aby nie widzieli ich rodzice. Być może właśnie dlatego wiele firm nie docenia siły tego medium. Jednak z tak wielkim gronem użytkowników i intuicyjną funkcjonalnością, Snapchat nie może być ignorowany.
Z kolejną aktualizacją – Snapchat 2.0 – aplikacja została przeprojektowana tak, aby również użytkownicy biznesowi znaleźli w niej swoje miejsce. Snapchat 2.0 łamie ograniczenia wynikające z odległej komunikacji, dzięki czemu stał się najbardziej interaktywną i ludzką aplikacją do rozmawiania jaka powstała.

Jak zauważają autorzy bloga firmowego HubSpot w swoim niedawnym poście:

Każda aplikacja lub urządzenie jakiego używamy jest przypisane do odpowiedniej kategorii lub formatu komunikacji. Telefony są świetne do długich rozmów, SMS jest świetny do przekazywania krótkiego tekstu i kilku emotikon. Inne komunikatory są świetne dla krótkich wiadomości oraz komunikacji transakcyjnej. Ale przedtem żadna aplikacja czy urządzenie nie było dostosowane do wszystkich ludzkich form komunikacji jednocześnie: długiej formy, krótkiej formy, audio, wideo, tekstu czy rysunku.

Oto najważniejsze zalety Snapchata:

– Aplikacja umożliwia bezproblemowe przejścia pomiędzy dzieleniem się obrazami, filmami czy bezpośrednią konwersacją twarzą w twarz.

– Story angażuje użytkowników oraz nadaje ciekawą narrację udostępnianym treściom.

– Krótkie filmy, notatki głosowe czy rysunki pozwalają użytkownikom udostępniać szczere reakcje zamiast sztucznych wiadomości.

Ponad to dane demograficzne Snapchata sugerują, że to właśnie Ci młodzi, wykształceni ludzie, których szukasz do swojej firmy zostali już użytkownikami tej aplikacji. Dzięki czemu możesz się z nimi skontaktować w sposób najbardziej dla nich wygodny.

Periscope

Ta aplikacja do streamingu wideo znalazła już swoje dobrze ugruntowane miejsce na rynku. W branży rekruterskiej wygenerowała ona spore zainteresowanie w momencie, w którym Hootsuite użył jej do olbrzymiej wewnętrznej kampanii rekrutacyjnej. Sam Periscope tłumaczy swoją misję jako pozwolenie na obserwowanie świata przez oczy drugiej osoby.

Periscope odniósł olbrzymi sukces, gdy pomagał firmom pokazywać kulturę korporacyjną kandydatom z całego świata. Rekruterzy mogą używać podobnych strategii, aby promować klientów mających zapotrzebowanie na wyjątkowych pracowników. Możesz rozważyć styl odwróconego wywiadu, gdzie to rekruter przedstawia zalety pozycji, wizję firmy i potencjalnych współpracowników znaczącym kandydatom. Periscope może również pomóc Twoim klientom w tworzeniu silnej wiadomości, która pozwoli sprowadzić idealnego kandydata pod ich drzwi.

Periscope idzie także o krok dalej, niż Snapchat jeśli chodzi o dostęp do danych. Aplikacja zawiera wystarczająco dużo informacji aby mierzyć polubienia, udostępnienia, zaangażowanie, followersów itd. Pozwala również administratorom na wgląd w charakterystykę followersów – możesz poznać ich płeć, przedział wiekowy, wykształcenie, region zamieszkania, zainteresowania czy cele zawodowe. Są to bardzo wartościowe informacje, zwłaszcza, gdy planujesz targetować swój przekaz.

Wideo rekrutacja w służbie rewolucji

Zwiększone zainteresowanie treściami wideo w social mediach jest powiązane z tym, że dzisiejsze młode talenty chcą prawdziwych relacji ze swoimi rekruterami. Szukają zaangażowania jakie może dać rozmowa telefoniczna lub fizyczne spotkanie, jednak chcą prostoty i szybkości mediów cyfrowych. Millenialsi są wczesnymi adeptami ewolucji social mediów, a rekruterzy którzy zawsze chcą być o krok przed konkurencją zyskają biorąc w tym udział.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *